به فرآیند بهینهسازی وبسایت شما برای آماده شدن در مقابل کرولرها و ایندکس شدن صفحات، SEO تکنیکال گفته میشود. در این بخش از سئو شما کمک میکنید که موتورهای جستجو بدون مشکل و خیلی سریع به سایت شما دسترسی پیدا کرده و آن را کرول، بررسی، آنالیز و در نهایت رتبهبندی کنند.
سئو تکنیکال همانطور که از اسمش هم قابل حدس است، یک سری فعالیت فنی مربوط به سایت است که از نظر موتورهای جستجو قابل اهمیت هستند. فعالیت هایی که باعث افزایش سرعت سایت، فهم بهتر محتوای سایت توسط ربات های موتور جستجو و… میشود. البته نگران نباشید. به کمک سایت های وردپرسی و افزونه های همه کاره ای که برای این سایت ها ساخته میشود، میتوان قسمت زیادی از سئو تکنیکال را با چند افزونه و حتی بدون نیاز به کوچکترین دانش تخصصی انجام داد.
چرا سئو تکنیکال اهمیت دارد؟
گوگل و دیگر موتورهای جستجو میخواهند بهترین محتوا را در اختیار کاربران قرار دهند و برای این کار، فاکتورهای مختلفی را برای تعیین رتبه سایتها در نظر میگیرند. برخی فاکتورها به تجربه کاربری مثل سرعت سایت بستگی دارند، در حالی که موتورهای جستجو برای رتبهبندی سایتها، به فاکتورهای دیگری مانند دادههای ساختار یافته، وجود سایت مپ و … نیز توجه دارند. با این تفاسیر، اگر شما به سئو تکنیکال توجه داشته و وبسایت خود را به بهترین شکل ممکن بهینه کرده باشید، موتورهای جستجو آسانتر میتوانند صفحههای شما را کراول کنند و در نتیجه، رتبه بهتری را به سایت شما خواهند داد.
در برخی موارد، عدم توجه به سئو تکنیکال میتواند برای شما هزینه هم داشته باشد؛ مثلا افرادی که به فایل robots.txt اهمیت نمیدهند، ممکن است ناخواسته یا با نصب یک افزونه، کدی را به آن اضافه کنند که مانع کراول شدن سایت توسط رباتها شود. سئو فنی علاوه بر کمک به ایجاد ساختار مناسب برای سایت، در نهایت به بهبود تجربه کاربری نیز کمک زیادی خواهد کرد.
1-دامنه اصلی سایت را انتخاب کنید
به عنوان اولین قدم در سئو تکنیکال، دامنه اصلی سایت را انتخاب کنید. البته میدانم که قبلا اسم آن را انتخاب کرده اید اما منظورم انتخاب دامنه به همراه پیشوند اصلی و پروتکل امنیتی مورد نظر است. شاید ندانید که وب سایت شما میتواند به شکل های مختلفی در سطح وب نمایش داده شود. مثلا با www یا بدون آن، همراه با http یا بدون آن و…
با توجه به اینکه گوگل وب سایت ها را از طریق url شناسایی میکند و نه شکل و محتوای آنها، در صورتی که دامنه اصلی را انتخاب نکنید ممکن است این موتور جستجو آدرس های مختلف وب سایتتان را به عنوان سایت های دارای محتوای تکراری شناسایی کند! بنابراین به شدت به این نکته دقت کنید. اگر نمیدانید که چطور باید همه آدرس های سایت را روی یک آدرس ریدایرکت کنید، با طراح سایت یا پشتیبانی شرکت هاستینگ خودتان این موضوع را مطرح کنید.
2-ssl را فعال کنید
با توجه به حساسیتی که گوگل روی امنیت اطلاعات کاربران نشان میدهد، در صورت وجود نداشتن ssl در آدرس سایتتان، کاربرانی که قصد ورود به آن را داشته باشند با ارور سایت ناامن (unsafe site) روبرو میشوند و این موضوع به شدت برای سئو سایتتان مضر است.
بنابراین همین ابتدای کار SSL را فعال کنید. این پروتکل همان چیزی است که باعث میشود آدرس سایتتان از HTTP به HTTPS تغییر کند. برای فعال سازی اش میتوانید هزینه ای را به صورت سالانه به یک شرکت هاستینگ بپردازید. علاوه بر این میتوانید SSL رایگان هاست خودتان را فعال کنید. برای استفاده از ssl رایگان سایت، از مقالات سطح وب کمک بگیرید یا به پشتیبانی شرکت هاستینگ خودتان مراجعه کنید.
دقت کنید که آدرس سایت شما بدون HTTPS و با HTTPS میتواند برای گوگل به عنوان دو سایت متفاوت شناخته شود. بنابراین بعد از فعالسازی SSL، نسخه اصلی را برای گوگل تعیین کنید.
3-سایت را به گوگل معرفی کنید
قدم سوم از سئو تکنیکال این است که مطمئن شوید گوگل توانایی بررسی سایت شما را دارد. ربات های موتور جستجو قبل از اینکه به سایتتان وارد شوند و مطالب آن را بررسی کنند، به سراغ بخشی از کدهای سایت میروند تا مطمئن شوند که شما اجازه بررسی سایت به آنها را داده اید. اغلب سایت های وردپرسی در ابتدای راه اندازی به صورت پیش فرض، اجازه ایندکس سایت (بررسی و فهرست بندی صفحات در نتایج) را به ربات ها نمیدهند.
بنابراین برای اینکه مطمئن شوید سایتتان قابل ایندکس است، در وردپرس به بخش تنظیمات، سپس “تنظیمات خواندن” مراجعه کنید و در انتهای صفحه، اجازه ایندکس سایت را صادر کنید.
برای این کار کافی است تیکی که در مقابل جمله “از موتورهای جستجو درخواست کن تا محتوای سایت را بررسی نکنند” قرار گرفته را برداشته و صفحه را ذخیره کنید.
البته برای اینکه سرعت معرفی سایت به گوگل را بالا ببرید، بهتر است آن را به ابزار سرچ کنسول هم متصل کنید. سرچ کنسول یک ابزار رایگان گوگل است که اطلاعات به شدت مفیدی در مورد سئو داخلی، خارجی و تکنیکال سایت به شما میدهد.
4-سرعت سایت را افزایش دهید
احتمالا خودتان میدانیدکه سرعت سایت تاثیر به شدت زیادی در سئو آن دارد. این یعنی اگر تمامی 200 فاکتور سئو را در سایت رعایت کرده باشید، اما کاربران نتوانند با سرعت مناسبی به وب سایتتان وارد شوند، گوگل رتبه خوبی در نتایج به شما نمیدهد. چرا؟ چون سرعت پایین باعث افزایش نارضایتی کاربران، خروج از سایت توسط آنها و در ادامه افزایش بانس ریت یا نرخ پرش خواهد شد.
اما چطور سرعت سایت را افزایش بدهیم؟ خب راستش را بخواهید این کار کمی میتواند برای سئوکارهای مبتدی سخت باشد. اما در هر حال فعالیتی است که باید انجام شود.
5-سایت مپ را فعال کنید!
در قدم پنجم از سئو تکنیکال، باید سایت مپ را فعال کنید. سایت مپ فایلی است که لینک تمامی صفحات سایتتان را در خود ذخیره میکند. به این صورت ربات های موتور جستجو با بررسی آن میتوانند در مدت کوتاهی به تمامی صفحاتتان دسترسی داشته و با دردسر کمتری برای ایندکس آنها اقدام کنند.
فعال کردن سایت مپ باعث افزایش سرعت ایندکس سایتتان توسط ربات ها میشود. اما چطور آن را فعال کنیم؟ میتوانید افزونه یوآست سئو یا افزونه رنک مث سئو را روی سایت خودتان نصب کنید. این دو افزونه به صورت خودکار سایت مپ را ساخته، آن را بارگذاری کرده و بروزرسانی میکنند. بعد از نصب یکی از اینها، به آدرس example/sitemap.xml بروید (به جای example آدرس سایتتان را قرار دهید) و مطمئن شوید که سایت مپ بارگذاری شده باشد.
6-سایت شما با موبایل سازگاری داشته باشد.
اغلب وبسایتها به طور خودکار روی حالت responsive تنظیم میشوند تا کاربران بتوانند روی هر دستگاهی به آنها دسترسی داشته باشند.
گوگل وبسایتهایی که اصطلاحا به آنها Mobile friendly گفته میشود را بیشتر میپسندد و رتبه بهتری برای آنها در نظر میگیرد. در نظر داشته باشید که در طی روز اغلب ما برای سرچ مطالب مورد نظر خود بیشتر از موبایل خود استفاده میکنیم، پس طبیعی است که ارزش چنین فضایی برای گوگل در جذب ترافیک، بیشتر از همیشه باشد.
جمع بندی
تمام سعی ماگ وب در نوشتن این مقاله این بود که بتوانم همه نکات را به زبان ساده توضیح بدهم اما مطمئنا بعضی از موارد برای برخی از مخاطبان هنوز به طور کامل قابل درک نیست. اگر تصور میکنید قسمتی از متن به صورت مفهومی توضیح داده نشده و سوالی در موردش دارید، سوال خودتان را در بخش نظرات مطرح کنید.
نویسنده