سئو داخلی چیست؟ اهمیت سئو داخلی ( on page) بر بهینه سازی سایت چقدر است؟ سئو داخلی یکی از سه رکن مهم سئو سایت است. ما در این مقاله از ماگ وب پاسخ این پرسش ها را به تفضیل برای شما توضیح می دهیم. همچنین فاکتورهای مهمی که باید در سئو داخلی یا سئو آن پیج باید به آن توجه نمایید را برای شما شرح می دهیم.
تعریف سئو داخلی
همان طور که از اسمش پیداست، به تمامی فعالیت ها و اعمالی که در داخل صفحه، به منظور بهینه سازی برای موتورهای جستجو انجام می شود، سئو داخلی گفته می شود. به عبارت دیگر هر اقدامی که درون صفحه انجام دهید تا فهم گوگل را نسبت به موضوع سایت خود افزایش دهید را سئو on page می گویند. حال سوال اینجاست که چه زمانی باید به سراغ آن بروید؟ بعد از اینکه سئو تکنیکال سایت را اجرا کردید؛ به گونه ای که تمام صفحات قابل خزش و ایندکس بودن، آنگاه نوبت به این مرحله می رسد. همچنین به خاطر داشته باشید قبل از هرگونه سئو خارجی و هر گونه بک لینکی باید این مرحله را طی کنید. چون در غیر اینصورت تمام زحمات سئو off page را هدر خواهید داد. این مرحله بسیار مهم است. چون در این مرحله است که فهم گوگل نسبت به محتوای صفحه شما کامل می شود. فاکتورهای زیادی در آن تاثیر دارند که روز به روز به تعداد آنها اضافه می شود.
فاکتورهای سئو داخلی یا on page seo
سئو داخلی موضوعی است که اگر به آن توجه شود میتواند تاثیر زیادی در بالا آمدن سایت شما در نتایج گوگل داشته باشد. برای بهبود سئو داخلی کافیست چند فاکتور ساده را یاد بگیرید و از آنها استفاده کنید تا متوجه تاثیرات باورنکردنی آن شوید. در این بخش قرار است که این فاکتورها را به شما معرفی کنیم و توضیح مختصری دربارۀ هرکدام از آنها بدهیم.
تگ عنوان (Page Title)
هر مقالهای یا بهتر است بگوییم هر صفحهای در سایت شما نیازمند یک عنوان صفحه است. کلمات کلیدی مهم و مرتبط با آن صفحه از سایت شما هم باید در عنوان ذکر شود تا زمانی که کاربر آن کلمه کلیدی را سرچ میکند، گوگل او را به سمت سایت شما هدایت کند. تگ عنوان یکی از مهمترین فاکتورهای سئو داخلی است که میتواند به افزایش ترافیک سایت شما کمک زیادی کند.
بهینهسازی محتوا
برای اینکه مخاطب به سایت شما وارد شود و از مطالب آن استفاده کند، باید محتوای کاربردی و مفید به او تحویل دهید. در مورد محتوای سایت و تاثیر آن در سئو داخلی به صورت مفصل صحبت کردیم، اما اگر بهترین محتوا را هم نوشتید، نیاز است که بعد از مدتی به آن سر بزنید و آن را بهینهسازی کنید.
این بهینهسازی میتواند شامل موارد مختلفی باشد که در زمان نوشتن رعایت نکردید یا نیاز به تغییراتی باشد که محتوای شما را در مقایسه با رقبا کاملتر کند و باعث شود که در رتبههای بالاتری قرار بگیرید. با توجه به اینکه گوگل هرچند وقت یکبار، الگوریتمهای خود را بهروزرسانی میکند، بهینهسازی محتوا، محتوای شما را بهروز نگه میدارد و همین باعث میشود تا گوگل ارزش و اعتبار بیشتری برای شما قائل شود.
تگهای بدنه
کاربرانی که به سایت شما وارد میشوند تا مطلبی از آن را بخوانند، با دیدن محتوای یکنواخت، ممکن است سایت شما را ببندند و هر چقدر هم مطالب شما مفید باشد، به آن توجهی نکنند. اضافه کردن تگهای بدنه باعث میشود تا محتوای شما سر و شکل خوبی پیدا کند و مخاطب بداند که در کجای آن باید به دنبال اطلاعات مورد نظر خود بگردد.
تگهای بدنه میتوانند از H1 تا H6 استفاده شوند. تگ H1 را فقط یکبار در هر متنی میتوان استفاده کرد. عناوین مهمی که در محتوا وجود دارند را میتوان با H2 و زیر عنوانهای آن را با H3 نمایش داد. از تگهای H2 و H3 به تعداد دلخواه میتوان استفاده کرد. اما به این نکته توجه کنید که استفادۀ بیش از حد تگهای بدنه هم میتواند خستهکننده باشد.
علاوه بر کاربران، گوگل هم استفاده از تگهای بدنه را میپسندد و زمانی که شما این تگها استفاده میکنید محتوای سایتتان را باکیفیتتر تلقی میکند. اگر در تگهای بدنه از کلمه کلیدی مورد استفاده در آن محتوا هم استفاده کنید که عالی میشود و بر سئو داخلی سایت شما تاثیر بیشتری خواهد گذاشت.
چگالی کلمات کلیدی
یکی دیگر از مواردی که در سئو داخلی اهمیت دارد، استفاده درست از کلمات کلیدی در محتواست. الگوریتمهای قدیمی گوگل اینگونه بود که هرچه بیشتر از کلمات کلیدی در متن استفاده میکردید، ارزش بیشتری برای سایت شما قائل بود. اما بعد از مدتی گوگل الگوریتمهای خود را به روز کرد و به سمت کاربر پسند بودن برد.
در الگوریتمهای جدید گوگل، اگر از کلمات کلیدی بیش از حد استفاده کنید، نه تنها سایت شما رتبه بهتری نخواهد گرفت، بلکه جریمه هم میشوید و در نتایج اسمی از شما نخواهد بود. پس استفادۀ درست از کلمۀ کلیدی چیزی است که الان بیشتر اهمیت دارد.
طبق آماری که از گوگل منتشر شد، چگالی کلمات کلیدی در هر متن باید بین 2 تا 5 درصد باشد و بهتر است در پاراگراف اول استفاده شود و روی آنها به مطالب دیگر لینک داده شود. استفاده درست از کلمات کلیدی میتواند در افزایش آمار بازدید از سایت شما بسیار موثر باشد.
بهینهسازی تصاویر (alt تصاویر)
اگر تا به حال از تصویر در محتوای خود استفاده نمیکردید، همین الان تصمیم به تجدید نظر بگیرید. اگر هم از تصاویر فقط استفاده میکردید، به بهینهسازی آن فکر کنید. سعی کنید در تصاویر از نام جایگزین و ترجیحا کلمه کلیدی استفاده کنید و هدف از آن عکس را به صورت مختصر توضیح دهید. با اینکار اگر عکس برای کاربر نمایش داده نشود، میتواند متوجه شود که هدف از آن تصویر چه چیزی بوده است. همچنین تصویر شما در جستجوی تصاویر گوگل هم نمایش داده میشود.
لینکدهی داخلی
برای ارتباط بین مطالب در سایت، از لینکدهی داخلی میتوانید استفاده کنید. ایجاد ارتباط بین مقالات باعث میشود تا محتواهای دیگر هم دیده شوند و کاربر مدت زمان بیشتری را در سایت شما باشد. همین موضوع باعث میشود تا گوگل مطالب شما را مفید بداند و رتبۀ بهتری در نتایج، برای شما در نظر بگیرد.
تگ توضیحات (Meta Description)
در تگ توضیحات حدود 160 کلمه میتوانید استفاده کنید و در آن با استفاده از کلمه کلیدی بر سئو داخلی تاثیر بگذارید. تگ توضیحات به تازگی مورد توجه الگوریتمهای گوگل قرار گرفته است و در عین حال میتواند کاربران را به خود جذب کند.
جمع بندی
در این مقاله آموزشی سعی کردیم بگوییم که سئو داخلی چیزی فراتر از تولید محتوا سئو شده و استفاده از چند کلید واژه است. در سئو آن پیج باید حواستان به همه چیز باشد از محتوا و عکس گرفته تا لینک ها و بقیه موارد که به تفضیل در مورد همه توضیح دادیم. اما اگر نکته ای مبهم ماند و یا در مورد سئو داخلی سوالی دارید می توانید در زیر این مقاله از ما بپرسید.
نویسنده